Update: May 2016

Helios 44-M, 58mm f/2 soviet photolens in astrophotography



La série d'objectifs soviétiques Helios-44 est susceptible de présenter un intérêt particulier pour l'astrophotographie car elle a plusieurs qualités: ces objectifs sont très solides, très lumineux (F/2), ils coûtent une misère et possèdent un pas de vis 42mm qui les rend compatibles avec de nombreuses caméras astronomiques. J'en ai deux versions: un 44-M et un 44-M-4 (on pense que le dernier chiffre est un code pour la qualité optique). Ils étaient livrés avec les reflex argentiques Zenith.

The soviet Helios-44M series of photolenses could be of interest for astrophotography because they are very sturdy, luminous (F/2), cheap, fitted with a 42-mm thread, hence compatible with numerous astronomy cameras. I have two version of it: 44-M and 44-M-4 (the latter number is thought to be related to the optical quality). They were provided with Zenith SLR.

Here are test images with polymer optical fiber as artificial stars. Note how the blue is scattered due to chromatism. In addition, the two lenses (44-M and 44-M-4) suffer from bad centering. The two flaws are not so conspicious in terrestrial photography, but astronomical imaging is much more demanding.


Comme le Tair-3s, l'Helios-44-M montre un chromatisme atypique: le bleu est fortement dispersé mais l'image conserve un contraste et une résolution respectables, le rouge souffre d'une dispersion surprenante - bien que limitée, tandis que le vert montre la meilleure image: faible dispersion, fort contraste. Le résultat global est très éloigné des lunettes achromatiques de bas prix: il évoque plutôt d'authentiques lunette Fraunhofer comme la Zeiss 63/840 ou la Vixen Halley 70/400. Le problème principal vient d'un fort décentrement optique, ce que montre l'image en luminance défocalisée. Les deux objectifs ont le même défaut dans toutes les zones de l'image, et les étoiles sont asymétriques (défaut peu visible en photographie terrestre ordinaire).

Like the Tair-3s, the Helios 44-M shows a peculiar chromatism: the blue is strongly scattered but the image keeps respectable contrast and accuracy, the red suffers from uncommon - albeit limited - dispersion, while the green offers the best image: low dispersion, strong contrast. The result is far from low-budget, achromatic refractors: it resembles authentic Fraunhofer refractors like the Zeiss 63/840 or the Vixen Halley 70/400. The main problem comes from a bad optical centering which clearly appears in luminance, defocused images. The two lenses reveal the same flaw in all areas of the image, leading to asymetrical stellar images (this will remain hardly detectable in common, terrestrial photography).

Comparing some vintage lenses:



J'ai ensuite pris une image de test de la nébuleuse de la Flamme et de la nébuleuse de la Tête de cheval, diaphragme grand ouvert, sans flat ni dark, avec un filtre Halpha de 6nm en 120s de pose. Caméra ASI120MM, gain 50.

Then I decided to take a single frame of the Flame nebula and the Horesehead nebula, iris wide open, no flat, no dark, with a 6-nm, Halpha filter and a 120-s exposure. ASI120MM camera, gain set to 50.


 up